Uyatchanlik.

Hamma bir oz uyatchan bo’lishi kerak. Oddiy uyatchanlik darajasi odamni muloqotda ko’proq maqbul qiladi, unga “majmuasiz odamlar” ega bo’lmagan joziba bag’ishlaydi. Ammo qanday qilib hayronman, uyatchanmi?

 Uyatchanlik testi

 Ha yoki yo’q savollariga javob bering.

Blok A

1. Agar ziyofatdagi kiyimim boshqalarnikidan keskin farq qilsa, men o’zimni noqulay his qilaman.

2. Agar kimdir mening kundaligimni yoki shaxsiy yozishmalarimni o’qishni xohlasa, bu menga yoqimsiz bo’ladi.

3. Menga kimnidir kechki ovqatga taklif qilishga qaror qilish qiyin, chunki rad javobini eshitishdan qo’rqaman.

4. Agar menga notanish o’yinda qatnashish uchun taklif qilishsa, men katta ehtimol bilan rad etaman.

5. Uchrashuvga kechikkanimdan xonaga kirishga jur’at etolmayapman, chunki hozir bo’lganlarning hammasi nigohi menga qaratiladi.

6. Auditoriya oldida gaplashayotganda, men ma’ruza mavzusi bilan mukammal tanish bo’lgan bo’lsam ham, tayyorlangan matndan ko’zimni uzolmayman.

7. Gimnaziyada yoki raqsda men odatda o’zimning sustligimdan xijolat bo’lib, devorga qarshi kamtarin turaman.

8. Men hazil yoki kulgili voqealarni aytib berishdan qochaman. Meni diqqat bilan tinglayotganimni payqab, odatda uyalaman va voqea ipini yo’qotaman.

Blok B

9. Biror kishiga g’azablanganimda, men uni doimo xabardor qilaman.

10. O’zimni yangi zamonaviy kiyimlarda omma oldida namoyish etish menga zavq bag’ishlaydi.

11. Men tayyorgarligimdan qat’i nazar, musobaqalarda norozilik bilan qatnashaman.

12. Agar ma’ruzadan keyin biron bir narsa hali ham noaniq bo’lib qolsa, men o’qituvchidan yana tushuntirishini so’rayman.

13. Plyajda yoki basseynda men cho’milish kostyumini kiyishdan qo’rqmayman.

14. Har doim, raqs darsida yoki sport klubida murabbiy mashq bajarish uchun sherik tanlasa, men doimo u menga e’tibor beradi deb umid qilaman.

15. Mening ishim to’g’risida boshqalarning fikrlarini tinglash menga yoqadi.

16. Hazilning ob’ekti bo’lib, men har doim hamma bilan kulaman va umuman xafa bo’lmayman.

A blokidan  ijobiy va B blokning salbiy javoblarini hisoblang . Raqamlarni qo’shing – bu sizning uyatchanglik darajangizning ko’rsatkichidir.

14 dan 16 gacha  . Siz juda uyatchansiz. Tashqi ko’rinishingiz, shaklingiz, aqlingiz yoki odamlar bilan aloqa qilish qobiliyatingiz to’g’risida boshqalarning fikriga juda katta e’tibor berasiz. Mustaqil bo’lish vaqti keldi va o’z fikringizni himoya qilishni o’rganing!

10 dan 13  gacha. Boshqalarning fikri siz uchun muhim, ba’zan esa bu qaramlik muammo tug’dirishi mumkin. Siz o’zingizni yanada erkin his qilishni o’rganishingiz kerak, shunda siz jamiyat tomonidan tan olinmaslik qo’rquvidan xalos bo’lasiz.

7 dan 9 gacha.  Uyatchanlik sizning shaxsiy xususiyatlaringizdan biri, ammo siz u bilan muvaffaqiyatli kurashasiz. Sizning eng katta zaifligingizni aniqlash uchun savollar ro’yxatini ko’rib chiqing:

aql (2 va 6 ga “ha”; 12 va 15 ga “yo’q” deb javob beradi),

tashqi ko’rinish (1 va 5 uchun “ha”; 10 va 13 uchun “yo’q”),

ijtimoiy holat (ha 3 va 8 ga; yo’q 9 va 16 ga) yoki

sport formasi (4 va 7 da “ha”; 11 va 14 da “yo’q”).

6. 3 yilda hayotga, siz hisobga boshqalar fikrini olib, o’z yo’lini o’ting. Optimal balans!

0 dan 2  gacha. Boshqalarning sizning shaxsingiz haqidagi fikri sizni umuman qiziqtirmaydi. Siz o’zingizning yo’nalishingiz bilan suzib yuribsiz, lekin boshqalarga nisbatan siz juda sovuq va befarqsiz. Odamlarga ozgina e’tibor berish sizning hayotingizni osonroq va qiziqarli qiladi.

Uyatchanlik (uyatchanlik, uyatchanlik)  tug’ma emas, balki o’ziga xos xususiyatga ega. Ular uyatchanlikdan aziyat chekishadi, birinchi navbatda, ta’sirchan, nozik tabiat, introvertlar (odamlar ichkariga burilishgan).

Ko’pincha uyatchanlik maktabgacha yoshdagi bolalikda o’zini namoyon qila boshlaydi. Ota-onalar uni jiddiyligi va hazil tuyg’usi yo’qligi uchun qabul qilishlari mumkin. Darhaqiqat, uyatchan bola o’zini tabassum qilishga majbur qilish, tanish bo’lgan odam bilan uchrashish yoki salomlashish uchun majbur qilish juda qiyin. Bunday bolalar suhbatni qanday boshlashni bilishmaydi, shuning uchun ular jim turishni yoki onasining orqasida yashirinishni afzal ko’rishadi. 

Uyatchanlik – bu har xil ko’rinishdagi murakkab, murakkab shart. Bu engil noqulaylik, tushunarsiz qo’rquv va hatto chuqur nevroz bo’lishi mumkin. Uyatchan odam o’zini kamroq jozibali, kam aqlli, kuchsiz deb hisoblaydi, ya’ni ular o’zlarini yoqimsiz, qiziqishsiz deb bilishadi. Shu bilan birga, uyatchan odamning o’z me’yorlari haqiqatga mos kelmaydi va u o’zi uchun eng yomon tanqidchi-tahlilchi sifatida harakat qiladi.

Uyatchanlik ko’pincha maktab o’quvchilari orasida uchraydi, ammo bu faqat bolalar unga ta’sir qiladi degani emas. Voyaga etgan aholining muhim qismi ham bundan aziyat chekadi va butun hayoti davomida uyatchanlikdan xalos bo’lolmaydi. Bu bizning jamiyatimizda juda keng tarqalgan hodisa.

 Uyatchanlikning paydo bo’lishiga ko’plab omillar ta’sir qiladi, lekin asosan oilaviy. Xavotirli – shubhali ota-onalar, otaning bolaga barqarorlashtiruvchi ta’sirining etishmasligi, oilada depressiv munosabat, bolani haddan tashqari ushlab turish, ota-onalarning odatdagi iborasi: “Boshqalar siz haqingizda nima deyishadi?”….

Ota-onalar qanchalik tez o’ylanib, harakat qilishni boshlasalar, bolani tashvishli va shubhali xarakter xususiyatlarini shakllantirishdan himoya qilish va o’ziga ishongan odamni tarbiyalash.

 Agar sizning bolangiz qo’rquv yoki xavotirdan azob chekayotgan bo’lsa va u bundan azob chekayotgan bo’lsa, agar uyatchanlik tengdoshlari bilan aloqa o’rnatishga, odatdagidek o’qishga, musobaqalarda va bolalar kontsertlarida qatnashishga to’sqinlik qilsa, demak, bu uyatchanlik katta muammoga aylanadi. Bola yordam so’rash qo’rquvini engib o’tolmaydi. Va bunday muammoni iloji boricha tezroq hal qilish kerak.

Agar ota-ona va psixologik yordam maktabgacha va boshlang’ich maktab yoshida ko’rsatilsa, uyatchanlikni xarakterli xususiyat sifatida rivojlanishiga yo’l qo’ymaslikning aniq samarasini kutish mumkin. Farzandingizga o’ziga bo’lgan ishonchni va o’ziga bo’lgan ishonchni rivojlantirishga yordam bering.

 Hozir boshlang:

  • O’zingizning his-tuyg’ularingiz haqida bolangiz bilan suhbatlashing (shu bilan unga uning haqida gapirishni o’rgating). Ehtiyotkorlik bilan tinglovchi bo’ling. Farzandingizga mehr ko’rsating, quchoqlang, tasalli bering, kechiring, maqtang .. Bolaga uni qadrlayotganingizni biling, chunki u shunday.
  • Farzandingizning qadr-qimmatini oshiring. Nima bo’layotgani haqida uning fikrini so’rang, bolaning o’z nuqtai nazariga bo’lgan huquqiga hurmat ko’rsating.
  • Farzandingizning o’ziga bo’lgan ishonchini oshiring. O’zingizga ishonishni rag’batlantiring, natijalarni emas, balki harakatlarni qadrlayotganingizni ko’rsating. Farzandingiz o’ziga yoqadigan narsani yaxshi bilishiga yordam bering.
  • Farzandingizni o’z xatosida xotirjam bo’lishga o’rgating, undan hamma o’rganadi va undan hech kim immunitetga ega emas.
  • Bolaga do’st bo’ling: bolada his etsinki, agar u siz bilan o’z qiyinchiliklari va qo’rquvini baham ko’rsa, u uni masxara qilmaydi, rad etmaydi, yolg’iz qoldirmaydi, jazolanadi va siz birgalikda har qanday muammoni engishingiz mumkin.

Og’riqli uyatchanlikni enggan bola yangi dunyoni kashf etadi, hayotning ta’mini his qiladi va muvaffaqiyatli va baxtli bo’ladi.

  Kattalar uchun, uyatchang, uyatchang odamlar. Uyatchanlikni engib o’tish mumkin, ammo bu o’zingiz uchun qasddan harakat va kundalik ishni talab qiladi.

 Shunday qilib:

1. Sport

Siz sport yoki jismoniy tarbiya bilan boshlashingiz mumkin. Vujudimizdagi jismoniy faollikdan uyatchanlikning asosiy dushmani bo’lgan testosteron yuqori darajada ishlab chiqarila boshlanadi.  

 2. G’alaba.

 Eslashni boshlang. Siz bolaligingizdan beri barcha g’alabalaringiz ro’yxatini tuzishingiz kerak. Har qanday kichik g’alabalar va katta g’alabalar. Asosiysi, ro’yxatdagi har bir narsani siz haqiqatan ham o’zingizning g’alabangiz deb bilasiz, bu sizga maqtanishga va quvonch his qilishga imkon beradi. Ro’yxatni chop etgandan so’ng, uni taniqli joyga osib qo’ying, har kuni qayta o’qing va unga yangi g’alabalaringizni qo’shing. Ro’yxat bilan o’ynang: yangisini yozayotganda, mavjud bo’lganlardan birini o’chirib tashlang. Bir necha hafta o’tgach, siz o’zingizni g’olib kabi his qila boshlaysiz.

3. Maskalar

O’zingiz uchun yangi shaxs-niqobini ishlab chiqing: etakchi niqobi, qattiq bezorilik niqobi, velosiped niqobi, biznesmen, hip-hop, beparvo qo’shningiz va boshqalar. O’zingizni yangi shaxsiyatni yaratish uchun erkin his eting – o’zingizga xohlaganingizdek ishoning. Mumkinmi? Ishonsangiz, buni qila olasiz.

 4. Xavf

Tavakkal qilmaydigan kishi shampan ichmaydi. Siz eng qo’rqqan narsangizni qilishga harakat qiling. Agar ilgari o’tishi kerak bo’lgan narsadan biror narsa chiqsa, tabriklayman. G’alaba sizniki! ,

 5. Oyna.

Grimace, baqiring, qo’shiq qiling, o’zingizni oynaga qarating. O’zingizni videotasvirga oling – o’zingiz, yaqinlaringiz haqida “Men qahramonman” sarlavhali film yarating. O’zingizni sevish va qabul qilish orqali siz o’zingizga bo’lgan ishonchni qozonasiz.

 6. Altruizm.

Uyatchanlikni deyarli qarama-qarshi harakatlar yordamida engib o’tish mumkin. Tanishlaringiz orasida sizdan ko’ra ko’proq uyatchang va uyatchanroq odam toping. Va keyin unga “homiylik” qiling, ya’ni uni uyatchanlikdan xalos qilishga harakat qiling. Unga yordam berish orqali siz o’zingizga yordam berasiz.

Manba:b17.ru

Maqola haqidagi fikringizni yozib qoldirishni unutmang !
Blogger,Psixolog,Web-dasturchi,Seo mutaxasis,Meditator,Motivator

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

52 + = 55