Sizning his-tuyg’ularingizni qanday boshqarasiz?

Sizning his-tuyg’ularingizni boshqarish uchun hissiyot nima ekanligini tushunish yaxshi. Men hissiyotlar haqida boshidan boshlayman. 

Inson tashqi dunyodagi ma’lumotlarni qabul qiladigan  aqlga ega. Inson shaxsiy hayot tajribasiga ega, demak u atrofdagi dunyo va o’zi haqida u o’zlashtirgan ma’lumotlar mavjud. Va odamning jismoniy  tanasi  va hissiyotlari bor.

Tuyg’ular qanday paydo bo’ladi?

Hayotning har bir lahzasida tana hissiyotlarni boshdan kechiradi: sovuq yoki iliq, og’irlik yoki yengillik, taranglik yoki yengillik va boshqalar. Va nihoyat, odamda his-tuyg’ular bor … Ammo tuyg’u nima? Tuyg’u  – bu insonning fikrlariga tananing javobidir. Barcha odamlarda his-tuyg’ular mavjud. Ba’zi odamlar ular haqida bilishadi, boshqalari bilmaydi. Ularning ba’zi tuyg’ulari ovoz, imo-ishoralar, so’zlarning ritmi va tembri o’zgarishi shaklida namoyon bo’ladi, boshqalari his-tuyg’ularini ko’rsatmaydi. Ammo hamma odamlarda his-tuyg’ular bor, bu faqat nazorat qilish kerak.

Tuyg’u qanday paydo bo’lishiga misol keltiray. O’zingizni chiptalar uchun navbatda turganingizni tasavvur qiling. Siz bir soat turdingiz va bu vaqtda sizning navbatingiz chiptalarni buyurtma qilishga yaqinlashmoqda, ammo texnik tanaffus tufayli sizning oldingizda oyna yopilmoqda. Sizda qanday his-tuyg’ular bo’lishi mumkin?

Birinchi variant, sizda shoshilishga joy yo’q va bir necha daqiqa hech narsani hal qilmaydi. Keyin, his-tuyg’ular hech qanday o’zgarmasligi mumkin yoki aks holda siz biroz xafa bo’lasiz.

Ikkinchi variant, siz allaqachon muhim uchrashuvga kechikdingiz va navbatda yana bir necha daqiqa o’tirish juda noo’rin. Shunda siz g’azablanishingiz mumkin.

Uchinchi variant, siz kassada chiptalarni birgalikda tanlashni istagan do’stingizni kutmoqdasiz va tanaffus paytida do’stingiz sizning oldingizga borishga vaqt topadi. Bunday holda, hamma narsa yaxshi ketayotganidan xursand bo’lishi mumkin. Xuddi shu holat, ammo ong uni butunlay boshqacha tarzda baholashi mumkin va his-tuyg’ular ushbu bahoga javoban paydo bo’ladi.

Tuyg’ularni hislar bilan aralashtirmaslik kerak. Tuyg’ular  vaqtga ko’ra uzoqroq va har doim ma’lum bir odamga nisbatan paydo bo’ladi va paydo bo’lish mexanizmi hissiyotlar bilan bir xil. Tuyg’ular bir vaqtning o’zida bir nechta paydo bo’lishi yoki to’satdan bir-birining o’rnini bosishi mumkin. Hissiyotlarni boshqarish mumkin. Va hissiyotlarga e’tiqod ta’sir qiladi  .

Masalan, agar siz ko’ngilochar o’yinlarda albatta g’alaba qozonishingiz kerakligiga amin bo’lsangiz, u holda siz istagan vaqtingizda sizda salbiy his-tuyg’ular paydo bo’ladi. Yoki sizga yordam berayotganda boshqa odamlarning yordamini qabul qilmaslik kerak degan ishonch ham salbiy his-tuyg’ularni keltirib chiqarishi mumkin.

Odatda salbiy his-tuyg’ular noqulaylik tug’diradi va odamlar ko’proq ijobiy his-tuyg’ularni boshdan kechirishni xohlashadi. Qanday bo’lmasin, tuyg’u qutbini o’zgartirish uchun siz o’zingizning fikrlaringiz yo’nalishini o’zgartirishingiz kerak. Masalan, bir qarashda salbiy ko’rinadigan vaziyatda ortiqcha tomonlarni toping yoki ushbu vaziyatdan chiqishning yoqimli yo’lini toping.

Siz salbiy holatlarga “qilingan har bir narsa eng yaxshisi uchun” ma’nosini qo’shishingiz mumkin. Va fikrlar hissiyotlarning ko’rinishiga ta’sir qilganligi sababli, agar fikrlar to’xtashga o’rganilsa, hissiyotlar ham to’xtaydi. Ko’plab Sharqiy ma’naviy amaliyotlar bunga bag’ishlangan.

Yoki, tana fikrlarga munosabat bildirishi va natijada his-tuyg’ular paydo bo’lishi sababli, siz tanaga qaytib, taranglashgan mushaklarni bo’shatishni yoki tanadagi noqulaylikni yo’q qilishni o’rganishingiz mumkin va salbiy his-tuyg’ular yo’q bo’lib ketadi, chunki ular uchun joy bo’lmaydi tanada.

Sizning his-tuyg’ularingizni qanday boshqarish kerak

1.  Fikrlaringiz yo’nalishini o’zgartiring.  Salbiy tuyulgan voqealar ularni ruhiy jihatdan ijobiy voqealarga aylantiradi. Masalan, “amalga oshirilgan har bir narsa eng yaxshisiga” ahamiyat berish.

2.  Fikrlarni to’xtating.  Fikrlarni to’xtatishga bag’ishlangan ko’plab sharqona amaliyotlar mavjud.

3.  E’tiqodingizni o’zgartiring.  O’zingiz va atrofingizdagi dunyo haqidagi e’tiqodlar hissiyotlarning paydo bo’lishida muhim rol o’ynaydi. Salbiy his-tuyg’ularni qo’zg’atadigan e’tiqodlarni olib tashlash va boshqa e’tiqodlar bilan almashtirish mumkin. Kitoblar, turli xil tajribalar va yaxshi psixolog xalaqit beradigan e’tiqodlarni yo’q qilishga yordam beradi.

4.  Tanadagi hissiyotlarni o’zgartiring. Tanadagi kuchlanish joylarini bo’shating, tanani qulay holatini qidiring va hokazo. Tana va hissiyotlar bir-biriga bog’liq bo’lganligi sababli, demak, tanadagi hissiyotlarni o’zgartirish orqali hissiyotlar ham o’zgaradi.

Hissiyotlaringizni boshqarish usullaridan birini qo’llash uchun siz hozirgi paytda o’zingizni kuzatishni, tanadagi fikrlaringiz, hissiyotlaringiz va hislaringizni kuzatib borishni o’rganishingiz kerak. Hozirgi vaqtda o’zingizdan xabardor bo’lish qobiliyatisiz, hissiyotlarni boshqarish usullarining hech biri yordam bermaydi.

Manba:b17.ru

Maqola haqidagi fikringizni yozib qoldirishni unutmang !
Blogger,Psixolog,Web-dasturchi,Seo mutaxasis,Meditator,Motivator

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

79 − = 72