Shaxsiyat chegaralari.

Shaxsiyat chegaralari qanday? Bu bizni atrofimizdagilardan ajratib turadi. Ushbu chiziq qayerda chizilgan? O’zimizni shaxs sifatida anglash va his qilishda. Darhaqiqat, chegara bizning qaerda biznikini va qaerda bizniki emasligini anglashimizdir.

Bizning shaxsiyatimiz chegaralari go’daklikdan shakllana boshlaydi. Dastlab, bola o’zini onasidan ajratgan deb his qilmaydi, lekin asta-sekin u o’zini o’zi borliq sifatida ko’proq anglaydi. Albatta, bizning shaxsiyatimizning ayrim jihatlari turli davrlarda shakllanadi va agar bola ma’lum bir yoshda noqulay vaziyatga tushib qolsa, ayrim turdagi chegaralarning shakllanishi buzilishi mumkin. Agar bola disfunktsional oilada o’z shaxsiyatini shakllantirsa, u holda shaxsiyat chegaralarining shakllanishi global miqyosda buzilishi mumkin.

Chegaralar normal va sog’lom bo’lsa, unda odam o’zini dunyoda qulay his qiladi. U osongina muloqot qiladi, munosabatlarga kiradi, ularni buzadi, u erdan joyga ko’chib o’tadi, yangi ish topadi … va hayotdagi boshqa minglab kichik qulay harakatlar. Sog’lom chegaralar moslashuvchan. Inson o’zi bilan muloqot qilish uchun qulay va yoqimli darajani va ushbu muloqotni xohlash-istamasligini osongina aniqlaydi. U sizga yaqinlashishi mumkin, keyin munosabatlarda biron bir narsa noto’g’ri ekanligini sezsa, uzoqlashishi mumkin.

Nina Braun shaxsiy chegaralarning bir nechta turlarini aniqladi
– yumshoq – zudlik bilan boshqa odamlar bilan birlashish
– gubkali – birovni o’ziga singdirish – odamlar o’zlariga ishonchlari komil emas
– qattiq – har qanday holatda ham inson o’z chegaralarida qoladi. Qonunbuzarlarga qattiq javob beriladi. Bir tomondan, bu yomon emas, lekin vaziyatda manevr qila olmaslik shaxsiy hayotda muammolarni keltirib chiqarishi mumkin
– vaziyatga qarab o’zgarishi mumkin bo’lgan egiluvchan muammolar .

Odamlar o’zlarining shaxsiyatini raqibiga proektsiyalash orqali boshqalarning chegaralarini buzishi mumkin.
– muammolari uchun odamni ayblash (siz mening hayotimni buzdingiz)
– o’zini tutish xatti-harakatlarini boshqarish (endi bunday qilmasligingiz kerak)
– nima qilish kerakligi haqida kiruvchi maslahat bering (agar men sizning o’rningizda bo’lganimda … buni uzoq vaqt qilishim kerak edi) oldin)
– qanday voqealarni qanday baholash kerakligi haqida ko’rsatma bering (bu shaytonlik)
– tashqi ko’rinishingiz va shaxsingizga baho bering (siz semiz dangasa odamsiz)

Xulq-atvorda odamlar sizning narsalaringizni olishlari, sizning joyingizda o’tirishlari, pullaringizdan foydalanishi, qarzni to’lamasligi, manipulyatsiyasi va boshqa ko’p narsalarga qodir. Qanday bo’lmasin, chegaralari buzilgan odam chalkashliklarni, qo’rquvni, g’azabni, umidsizlikni boshdan kechirishi, boshqa muloqotdan qochishga harakat qilishi mumkin.
Agar zaif chegaralar shaxsga muntazam ravishda kirib kelsa, bunday odam juda ko’p stressni boshdan kechiradi, u o’zini hujumlardan etarlicha himoya qila olmaydi. Agar biz o’z chegaralarimiz ichida o’zimizni do’stona deb bilsak, chegaralari zaif odamlar ahmoq, o’zlarini hamma narsani buzadigan va hamma narsada aybdor bo’lgan yo’qotishlarni his qilishadi. Ba’zida zaif chegaralari bo’lgan odamlar befarq depressiyani rivojlantiradilar. Odam o’zini doimiy bosqinlar bilan deyarli falaj his qiladi va ularni to’xtata olmaydi.

Biror kishining chegaralari qanchalik zaif bo’lsa, ular boshqalarning chegaralariga qanchalik tez-tez hujum qilsa. G’azab tufayli emas, balki u o’z vakolati zonasidan chiqib ketayotganini anglamaganligi uchun. Eng qat’iyatli hujumchilar – bu za’faron. Ularning chegaralari deyarli shakllanmagan va ko’plab yaqinlari bilan ular o’zlarini bir butun kabi his qilishadi (narsistik onaning misolida).

Chegaralarning qanday buzilishi / zaifligining alomatlari bo’lishi mumkin? Bunday odamlar:
• Shaxsiyatiga ko’ra ularga va boshqalarga tegishli bo’lgan narsani aniqlash qiyin. Ular ko’pincha biron bir narsani qilishadi, chunki “oddiy odamlar / barcha ayollar / haqiqiy erkaklar / fikrlaydigan va mas’uliyatli ishchilar buni qilishadi”. Garchi ular o’zlari nafaqat ushbu faoliyatga qiziqish bildirmasliklari, balki uni printsipial jihatdan yoqtirmasliklari ham mumkin.
• Boshqalarga yo’q deb aytish qiyin.
• Ularning baxt-saodati va boshqa his-tuyg’ulari boshqalarga bog’liqligiga ishoning
• O’zlariga yomon munosabatda bo’lgan yoki ularga yoqmaydigan odamlar bilan munosabatlarni davom eting • Boshqalarga ishoning,
chunki boshqalar yaxshi biladi va boshqalarning fikri muhimroq.
• O’z ishi bilan emas, boshqalarning ishlari va muammolari bilan shug’ullaning. Boshqalar o’zlaridan ko’ra ko’proq vaqt sarflashadi.
• Ular kerakli narsani so’rashga qiynalishadi
• O’z narsalarini yoki pullarini ishlata oladigan boshqa odamlarga qarshi kurasha olmaydilar
• Uyatchan •
Do’stlarining xohishlariga bo’ysunadilar
• O’zlarining asl qiyofalarini namoyish etishdan qo’rqishadi, ular xohlaganidek bo’lishga harakat qilishadi. ularni ko’rish
uchun o’z fikringizni bildirish yoki fikrlaringizni ochish qiyin.
• Tanqidga sezgir • Sirlarni
saqlay olmaydigan • O’zingizni
bo’sh his
qilasiz , boshqalarga hasad qilasiz
• O’zaro munosabatlarga ular tashqariga chiqqandan ko’ra ko’proq sarmoya kiriting • Boshqalarning hissiyotlari uchun javobgarlikni his eting
• Ko’pincha g’azablanasiz.
• Ular uchun o’zlari bilan yolg’iz qolish qiyin.

Boshqalar oldida o’z chegaralarimizni qanday ko’rsatishimiz mumkin:
• nutq (til) yordamida xohlagan narsani, nimaga ishonganimizni va boshqalarni ifoda etish.
• O’zingiz haqingizda haqiqat yordamida (yolg’on sizning chegaralaringizni ular turgan joyda noto’g’riligini bildiradi)
• Tutarlılık yordamida (aytdi – qildi)
 Emotsional masofani o’rnatish yordamida (agar kishi sizning chegaralaringizni buzsa , keyin u bilan yaqin muloqot qilishdan va uning ishlariga aralashishdan voz keching)
• Muloqot uchun vaqtni belgilab (siz kim bilan qancha va qachon muloqot qilishni o’zingiz hal qilasiz)

Chegaralar qanday ishlashini bir nechta qonunlar quyidagicha tavsiflaydi:
• “Siz nima eksangiz, shuni o’rib olasiz” qonuni. Sizga yomon munosabatda bo’lgan kishi bilan muloqot qilmaslik yoki muloqotni cheklash huquqini o’zida saqlab qolasiz
• Mas’uliyat qonuni. Sizning chegaralaringizda sodir bo’ladigan barcha narsalar, sizning his-tuyg’ularingiz, fikrlaringiz, istaklaringiz, intilishlaringiz … sizning shaxsiy mas’uliyatingizdadir. Buning uchun hech kim hech qanday javobgarlikni o’z zimmasiga olmaydi
• Kuch qonuni – o’z chegaralaridagi muammolarni tan olish va ularni aniqlanganda ularni tuzatish uchun kuch topish.
• Hurmat qonuni boshqalarning chegaralariga kirmaslikdir. Agar siz boshqalarga kirishni rad qilsangiz va odamlar sizga kamroq murojaat qilishadi
• Soxta motivatsiya qonuni – siz psixikada chegaralarni o’rnatmaslik uchun yolg’on sabablarni topishi mumkinligini bilishingiz kerak. Agar men odamlarga “yo’q” deb aytsam, ular men bilan muloqot qilishmaydi. Ular men haqimda yomon o’ylashadi.
• Proaktivlik qonuni – chegaralar yangi o’rnatilgan odamlar odatda buzishadi. Ular o’z fikrlarini aytishni boshlaydilar, o’zlarini tajovuzkor, qat’iyatli tutishlari mumkin. Ushbu davr chegaralar mustahkamlangandan keyin orqaga qaytadi va odam ular ichida o’zini xavfsiz his qiladi.
• Hasad qilish qonuni – inson boshqalarga qanday qilib ular qanday muvaffaqiyatga erishganiga va qanday qilib yaxshi ishlayotganiga qarab, u o’z chegaralarini haddan tashqari oshirib, erishib bo’lmaydigan narsalarga intiladi. Natijada, uning shaxsiyati barcha makonni to’ldirishga qodir emas va odam o’zida barcha his-tuyg’ular va energiya uchib ketadigan qora tuynukni his qiladi.
• Faoliyat qonuni – sog’lom chegaralarni saqlab qolish va ularni rivojlantirish uchun ba’zi bir ijtimoiy faoliyat va o’zi bilan ishlash zarur. Qarovsiz qoldirilgan chegaralar yana yomonlasha boshlaydi va boshqalar tomonidan buziladi.
• Namoyish qonuni – boshqalarga o’z chegaralaringizni ko’rsatib, atrofdagi boshqalarni ko’rsatasiz va beparvolik bilan o’z hududingizga tasodifan kirib borish ehtimolini kamaytirasiz.

Manba:b17.ru

Maqola haqidagi fikringizni yozib qoldirishni unutmang !
Blogger,Psixolog,Web-dasturchi,Seo mutaxasis,Meditator,Motivator

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

25 − = 17