Keyinga qoldirish; kechiktirish. Men xohlayman, lekin qila olmayman

Bu nima?

Kechiktirish – bu psixologik atama, bu odamning muhim narsalarni keyinga qoldirish odatini anglatadi. O’sha. rejalashtirilgan vazifani bajarish o’rniga, odam boshqa har qanday narsaga vaqt sarflaydi, masalan, unchalik ahamiyatsiz narsalarga yoki shunchaki ko’ngilxushlikka.

Shu bilan birga, kechiktiruvchi uchun bu xatti-harakatlar alohida emas, u muntazam ravishda ro’y beradi. Har safar, biron bir ishni qoldirib, odam o’zini ertangi kun boshqacha bo’lishiga va u bu vazifani bajarishiga ishontiradi. Ammo vaziyat qayta-qayta takrorlanadi.

Bu dangasalik bilan bir xilmi?

Kechikishni dangasalik bilan aralashtirmang, qachonki odam, asosan, biznesga energiya sarflashni xohlamasa. Kechiktiruvchi allaqachon ishni bajarishga qaror qilgan, u bu uchun ichki javobgarlikni o’z zimmasiga oladi, lekin o’ziga berilgan majburiyatlarni bajarmaydi.

Masalan, talaba bir hafta ichida muhim imtihonga tayyorlanishi kerak. U jiddiy tayyorgarlik ko’rmoqda, lekin har kuni u boshqa ishlarni qilishi va ishidan chalg’itishi kerak. Natijada, bir haftadan so’ng u tayyor emas, chunki u rejalashtirilgan vaqtning atigi 20 foizini tayyorlash bilan shug’ullangan.

Kechiktirish bilan bog’liq muammoning yana bir muhim qismi o’z-o’zini tanqid qilishdir. Vazifani har bir yangi kechiktirish o’zi bilan g’azablanish va aybdorlik hissi bilan birga keladi. Biror kishi uzoq vaqt davom etadigan ish haqida o’ylashga sarflaydi va o’zini o’zi boshqarish qobiliyati yo’qligi uchun o’zini ayblaydi. Shu bilan birga, bunday o’z-o’zini tanqid qilish muammoni hal qilishda hech qanday yordam bermaydi, aksincha xavotirni kuchaytiradi.

Kechiktirish muammosini nima yomonlashtiradi?

Tuzoq shundaki, prokratatsiya ko’pincha psixika va e’tiqod bilan bog’liq psixologik muammo sifatida qabul qilinmaydi.

Kechiktiruvchi o’z muammosini yomon odat deb biladi. Odamga u shunchaki dangasa, iroda etishmasligi yoki motivatsiya etishmasligi kabi ko’rinadi. Shuning uchun muammoni hal qilish oddiy va tushunarli harakat bo’lishi kerak.

Darhaqiqat, Internetda siz ushbu kasallikni engish uchun juda ko’p oddiy maslahatlarni topishingiz mumkin. Masalan: ertaga ish kunini kechqurun rejalashtirish; birinchi navbatda qiyin vazifani bajarish; maqsadni ongli ravishda belgilash orqali motivatsiyani oshirish; qadriyatlaringizni va ustuvorliklaringizni qayta ko’rib chiqing va hokazo.

Ammo agar odam haqiqatan ham psixologik kasallikka chalingan bo’lsa, unda bu “oddiy maslahatlar” ning hech biri nafaqat natija bermaydi, balki vaziyatni yomonlashtiradi. Chunki har bir muvaffaqiyatsiz urinish o’zini o’zi qadrlashga zarba beradi. Biror kishi shunday deb o’ylaydi: bu juda oddiy muammo va uni hal qilishda hamma muvaffaqiyat qozonadi, lekin men zaif odamman va o’zimni tuta olmayman. Natijada, kechiktirishga bo’lgan tashvish yanada kuchayadi.

Kechiktirishning sabablari nimada?

Kechiktirish allaqachon natijadir va uning sabablarini topish kerak. Va aqliy mexanizmlarning to’plami bunga olib keladi. Asosiy sabablardan biri bu insonning o’zining past darajadagi qadr-qimmati bilan kurashidir.

Odam o’zini past his qiladi, ya’ni. ba’zi muhim insoniy fazilatlari uchun u boshqa odamlarga qaraganda ancha yomonroq deb hisoblaydi. Ushbu pastlikka qarshi kurashish uchun ongsiz ravishda kompensatsiya strategiyasi tanlangan. Kompensatsiya shundan iboratki, inson o’zining ideal qiyofasini o’ylab topishi kerak, u U bo’lishi kerak va shu bilan uning pastligini qoplaydi.

Bundan tashqari, pastkashlik qanchalik kuchli bo’lsa, tasvir shunchalik ideal bo’ladi. O’sha. inson o’ziga shunday yuqori talablarni qo’yadiki, real hayotda ularni doimo qondirib bo’lmaydi

Kechiktirishning bunga nima aloqasi bor? Bundan tashqari, kechiktirish, odam mos kelmasa yoki uning qiyofasiga mos kelmasligi mumkinligidan qo’rqqanida sodir bo’ladi. O’sha. odam vazifani keyinga qoldiradi, chunki uni nomukammal qilishdan qo’rqishadi.

Masalan, odam pastkashlikka ishonadi, o’zini ahmoq, biron bir ishni yaxshi bajarishga qodir emas deb biladi. Kompensatsiya ideal tasvir bo’ladi, unda inson barcha vazifalarini mukammal bajarishi kerak, u hamma masalalarni xatosiz hal qilishi kerak, hamma narsa tez va oson o’tishi kerak. Bundan tashqari, bunday talablar insonning barcha faoliyatiga taalluqlidir: ovqat tayyorlash, velosiped haydash yoki ish jarayonlari.

Natijada, bir kishi muhim biznesni boshlashdan qo’rqqanida (agar buni qila olmasam nima bo’ladi?), Kechiktirish boshlanadi. To’satdan ishlar odam bashorat qilganidek tezlashmayapti – kechiktirish. Xatoga yo’l qo’yildi – kechikish.

Kechiktirish bilan qanday kurashish mumkin?

Kechiktirishning haqiqiy sabablarini anglagan odam, unga boshqacha munosabatda bo’lishni boshlaydi. U muammo dunyoning o’zida emas, balki dunyoga bo’lgan munosabatida ekanligini tushunadi.

Kechiktiruvchi asta-sekin o’z imkoniyatlarining haqiqiy chegaralarini anglaydi va o’zini ideal tasvirga mos kelmasligi uchun tanqid qilishni to’xtatadi. U haqiqatan nimaga qodirligi va imkonsiz narsani o’zidan talab qiladigan joy o’rtasidagi farqni anglay boshlaydi.

Bunday jarayon asta-sekin odamni o’ziga ishonch va o’ziga bo’lgan ishonchiga qaytaradi.

Manba:b17.ru

Maqola haqidagi fikringizni yozib qoldirishni unutmang !
Blogger,Psixolog,Web-dasturchi,Seo mutaxasis,Meditator,Motivator

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

34 − = 31