Qayta tuzish yoki ijobiy idrok etish texnikasi

Shaxs jamiyatda qabul qilingan narsalar bilan har doim ham rozi bo’lavermaydi. Shu nuqtai nazardan, ko’p odamlar umumiy qabul qilingan qoidalarni buzadilar, undan tashqariga chiqadilar. Ammo buning hech qanday yomon joyi yo’q va psixologiyada bu usul «reframing» nomini olgan. Ushbu maqolada siz nima ekanligini va bu usulni hayotda qanday qo’llash mumkinligini bilib olasiz.

Inglizchadan tarjima qilingan holda, qayta tuzish rasmdagi ramkani almashtirishni anglatadi. Neyrolinvistik dasturlashda ramka insonning axborot haqidagi tasavvurini anglatadi. Shunday qilib, qayta o’ylash – bu voqealarni tafakkur qilish va idrok qilishning o’zgarishi. Qayta yozish orqali shaxs stress va depressiyani engishi mumkin, chunki u vaziyatga boshqa tomondan qaraydi.

Ilovalar

Reframing ko’plab sohalarda qo’llaniladi, ammo psixologiya ko’proq mashhur bo’lib qolmoqda. Usul xulq-atvor psixologik terapiyasi paytida qo’llaniladi. Bu holda asosiy maqsad hislarni o’zgartirishga va yangi nuqtai nazarni olishga yordam berishdir. Ushbu yondashuv tufayli ijodiy fikrlash namoyon bo’ladi va hissiy stress ham kamayadi.

Menejmentda, qayta tuzishdan foydalanib, siz belgilangan qoidalarni o’zgartirishingiz mumkin. Ushbu yondashuv tufayli menejerlarni boshqarish usullari yanada samarali bo’ladi. Ishga faqat haqiqiy mutaxassislar jalb qilinadi va xodimlar ishni yaxshi bajarish uchun juda g’ayratli. Bundan tashqari, xodimlarda o’sish va rivojlanish istagi mavjud.

Savdoda qayta ramkalash mahsulotni sotish g’oyalarini taklif qilishga yordam beradi. Bunday holda, masalan, sotuvchi do’konda eng past narxlarga ega ekanligiga e’tibor qaratganda va sotilayotgan tovarlarning ijobiy fazilatlarini qayd etganda, 2 xil qayta o’ylash usulidan foydalanish mumkin.

So’nggi paytlarda qayta ishlashdan o’quv jarayoni foydalanila boshlandi. O’qituvchi har xil bolani materialni turli yo’llar bilan taqdim etish orqali qiziqtirishi kerak.

Qayta tuzish turlari

Qayta tuzish so’zlar orqali odamga ta’sir qilishni o’z ichiga oladi. Psixologiyada ushbu texnikaning 2 turi mavjud:

  1. Kontekstli qayta tuzish vaziyatlarga va xatti-harakatlarga boshqacha qarashga yordam beradi. Misol uchun, agar siz dangasa bo’lib qolsangiz, unda bu tejamkorlik deb qabul qilinishi mumkin.
  2. Tarkibni qayta tuzish, e’tiboringizni tarkibning boshqa qismiga qaratib, narsalarga boshqa tomondan qarashga yordam beradi. Masalan, dangasalik sizga energiyani tejashga va o’z zavqingiz uchun yashashga yordam beradi.

Biroq, bu bo’linish shunchaki konvensiya.

Olti bosqichli usul

Ushbu qayta ishlash texnikasi 6 qismdan iborat:

  1. Birinchi bosqich muammoni raqam yoki harf bilan aniqlash va belgilashni o’z ichiga oladi.
  2. Keyinchalik, siz ong ostiga tushib, aniq nimani bilmoqchi ekanligingizni bilib olishingiz kerak. Sizga oddiy ha yoki yo’q javoblaridan ko’ra ko’proq ma’lumot kerak bo’lishi mumkin.
  3. Keyin niyatlarni bilish uchun yana bilinçaltının o’sha qismiga o’gir. Ehtimol, siz muammoni boshqacha tarzda hal qilishni taklif qilasiz yoki ong ostining ijobiy niyati haqida o’ylaysiz.
  4. To’rtinchi bosqichda ong osti qismining ijodiy qismi bir-biriga bog’langan, buning natijasida odam o’zini tutishning 3 yangi shaklini aniqlay oladi.
  5. Keyinchalik, siz ong ostining ikki qismi o’rtasida munosabatlarni o’rnatishingiz, kiruvchi xatti-harakatlar uchun mas’ul bo’lgan qismni boshqacha harakat qilishni taklif qilishingiz yoki eski usullarga qaytishingiz kerak, ammo yangilarini sinab ko’rishingiz kerak.
  6. Oxirgi bosqichda ittifoqchilar va dushmanlarni aniqlash juda muhimdir.

Ushbu texnikada siz voqealarni tinchlantirish va qayta baholashni o’rganishingiz mumkin.

Kognitiv usul

Kognitiv qayta tuzish bilan voqealarga biroz boshqacha yoki faqat ijobiy tomondan qarash mumkin. Odamlar o’zlarini kamsitishga moyil bo’lib, pashshadan fil yasaydilar. Nima bo’layotganiga boshqacha qarashni o’rganish hayotingizni o’zgartirishi mumkin.

Agressiv usul

Ushbu turdagi qayta ishlashning mohiyati aynan nima sizda tajovuzga olib kelishini tushunishdan iborat. Ushbu holatni engish uchun siz harakat qilishingiz kerak.

Ijobiy usul

Ijobiy ko’rinish yordamida siz hayotning qaysi maqsadiga intilayotganingizni tushunishingiz, shuningdek, hamma narsaga optimizm bilan qarashni o’rganishingiz mumkin. Masalan, muammoni yaxshiroq narsani topish imkoniyatiga qo’shimcha sifatida ko’rib chiqishingiz mumkin.

Salbiy fazilatlar usuli

Muammolar har doim ham ba’zi holatlar tufayli paydo bo’lmaydi. Ko’pincha bu ularning muammolarida aybdor bo’lgan shaxsdir, masalan, giyohvandlik, odat yoki xarakter o’z hissasini qo’shishi mumkin. Masalan, agar siz o’zingizni sustkash odam deb hisoblasangiz, sevgingizni boshqa yo’llar bilan ifoda etishingiz mumkinmi yoki yo’qligini o’ylab ko’ring.

Mashqlar

Oddiy mashqlar yordamida o’rganish mumkin bo’lgan bir nechta qayta ishlash texnikasi mavjud. Masalan, siz o’zingizning 5 salbiy fazilatingizni qog’ozga yozib, kontekstda foydalanishingiz mumkin. Barcha jumlalar «men ham» so’zlari bilan boshlanishi kerak. Har bir sifatga qarama-qarshi bo’lib, siz boshqa tomondan sodir bo’layotgan narsalarga qanday qarashingiz mumkinligini ko’rsatishingiz kerak. Bu sizning kamchiliklaringizga boshqa tomondan qarashga va o’zingizga ishonchliroq bo’lishingizga yordam beradi.

Yana bir mashq kichik guruhni to’plashni o’z ichiga oladi, u erda har bir ishtirokchi allaqachon o’ziga xos salbiy xususiyatni tayinlagan kishini maqtaydi. Ushbu iboralar sizga takabburlikni engib, o’ziga ishongan inson bo’lishga yordam beradi.

Manba: blog.wikium.ru

Previous Post: Salbiy hissiy holatlarni o’z-o’zini tuzatish usullari

March 24, 2021 - In Hissiyot, Psixologiya

Next Post: Hissiy erkinlik texnikasi

March 24, 2021 - In Hissiyot

Related Posts

Fikr bildirish

Your email address will not be published.

2 + 3 =