Kuchli asabiylashish: belgilar va oldini olish

Muvaffaqiyatli va istiqbolli odam keskin o’zgarib ketadigan holatlar mavjud. Agar ilgari u yaxshi ishlagan va eng yaxshi xodim bo’lgan bo’lsa, unda bugun uni dangasalik, befarqlik va qiziqishning yo’qolishi engib chiqdi. Ushbu holat psixologiyada tükenmişlik deb nomlanadi. Har kim bu holatni boshdan kechirishi mumkin, ammo kasbiy tükenmeye ko’proq moyil bo’lgan bir guruh odamlar bor.

Ushbu holat charchoq va surunkali stress deb ta’riflanishi mumkin. Odam o’zini vazifaga iloji boricha bag’ishlaganda, charchashga turtki juda faol ishdir. O’zini ish joyida ortiqcha ishlamaydiganlar odatda bunday muammoga duch kelmaydilar.

Professional charchoq belgilari

Biror kishi charchoqni boshdan kechirganda, uning ishlashi sezilarli darajada kamayadi. Ammo ushbu shartni belgilaydigan boshqa belgilar mavjud:

  • beparvolik;
  • doimiy depressiya va biror narsa qilishni istamaslik hissi;
  • tashqi dunyoga befarqlik;
  • doimiy charchoq va uyquchanlik hissi.

Ushbu alomatlarga psixosomatik darajada yuzaga keladigan bosh og’rig’i va qorin og’rig’i ham qo’shilishi mumkin. Ushbu alomatlardan xalos bo’lish uchun faqat to’g’ri dam olish va dam olish kifoya.

Kim ta’sir qiladi?

Kasbiy tükenmeye eng sezgir bo’lgan odamlar, har kuni ko’p odamlar bilan ishlaydigan mutaxassislar. Bularga shifokorlar, ijtimoiy ishchilar, bolalar bog’chasi o’qituvchilari, o’qituvchilar, bank xodimlari, sotuvchilar kiradi.

Bunday holatni oldini olish uchun ish soatlari va dam olish soatlarini qanday qilib to’g’ri taqsimlashni o’rganish kerak:

  1. Uyga qaytayotganda ish haqida o’ylamang, sevimli mashg’ulotlariga, oilangizga vaqt ajrating yoki shunchaki indamay dam oling.
  2. Ta’tilni bir nechta kichik qismlarga ajrating, shunda siz to’liq va tez-tez dam olish imkoniyatiga ega bo’lasiz.
  3. Ish bilan bog’liq barcha tashvishlarni o’zingizda saqlamang, balki ularni yaqinlaringizga aytib bering.

Xavf guruhi

Ba’zi bir shaxslar, kasbiy faoliyati bilan bog’liq holda, xavf guruhiga kiradilar:

  1. Katta mas’uliyat haqida tashvishlanayotgan yangi lavozimlarga ko’tarilgan xodimlar.
  2. Giyohvandlikka chalingan odamlar.
  3. Faoliyatning biron bir turi bilan shug’ullanishga moyil bo’lgan shaxslar.
  4. Hamma narsani o’z nazorati ostida saqlamoqchi bo’lgan shaxslar.

Agar biror kishi bunday tartibsizlik bilan kurashishni istamasa, bu jiddiy oqibatlarga olib kelishi mumkin. Shaxsiyat butunlay pasayishi mumkin.

Professional charchoq muammosining oldini olish

Bunday sindromning rivojlanishiga yo’l qo’ymaslik uchun siz ish kuningizni to’g’ri rejalashtirishingiz kerak. Biror kishi kuniga 8 soatdan ko’proq vaqtini ish joyida o’tkazmasligi kerak. Shuningdek, har qanday odam barcha muammolardan uzilib, to’liq dam olishga qodir bo’lishi kerak. Oddiy jismoniy va hissiy salomatlikda bir xil ahamiyatga ega etarli uyqu, u 8 soat bo’lishi kerak.

Xodimlari bilan qiziqadigan va uning hissiy holatiga befarq bo’lmagan boshliq xodimga qo’shimcha dam olish kunini berishi mumkin. Ushbu holatning oldini olishning yana bir yaxshi usuli – bu ish joyida yaratilgan hissiy yengillik xonalari. Istalgan xodim ishdan bo’shab, bo’sh vaqtini ularda o’tkazishi mumkin.

Manba: blog.wikium.ru

Previous Post: Sotsiologiyadagi rol to’qnashuvi

March 24, 2021 - In Sotsiologiya

Next Post: O’z-o’zini tanqid qilish nima?

March 24, 2021 - In Psixologik maslahat, Psixologiya

Related Posts

Fikr bildirish

Your email address will not be published.

3 + = 11