Ichki dialog: bu nima va nima uchun uni boshqarishni o’rganish muhimdir

Ichki muloqot ko’p odamlar uchun katta muammo. Bu to’g’ri qarorlarni qabul qilishga xalaqit beradi, intilishlarni susaytiradi, shubha tug’diradi. Agar biror kishi xalaqit beradigan ichki suhbatni qanday qilib to’xtatish kerakligini tushunib etsa, demak bu uning hayotini o’zgartirishi mumkin. Keling, boshdagi ovoz qaerdan kelib chiqqanini, unga qanday zarar etkazishini va foydasi borligini bilib olaylik.


Ichki dialog nima?

Boshimizdagi sokin ovoz har qanday fikrda paydo bo’ladi. U bizning fikrimiz, atrofimizdagi ko’rgan narsalarimiz, butun hayotimiz haqida izoh berayotganga o’xshaydi. Ba’zi odamlar bevosita o’zlarining boshlaridagi ovozga ishonishadi, uni tinglashadi va shu asosda qarorlar qabul qilishadi, hatto ichki dialogdan qanday qutulish kerakligini o’ylamaydilar. Ammo shuni tushunish kerakki, biz eshitadigan ovoz, aksariyat hollarda, bolaligimizdan, ota-onamiz va yaqin odamlarimizdan olgan e’tiqod, qarashlardan kelib chiqadi. Ya’ni, u boshqalarning fikriga asoslanib bahs yuritadi, ko’pincha stereotipga ega. Ayni paytda buni biz emas, balki begonalar aytmoqda. Ammo baribir siz o’zingiz qaror qabul qilishingiz va xulosa chiqarishingiz kerak. Albatta, siz ichki dialog o’tkazishingiz kerak. Ammo buni konstruktiv qilishga harakat qilishingiz kerak. Ko’pincha sizning boshingizdagi ovozni tinglash foydali bo’ladi, lekin siz ham eshitgan narsalaringizni yaxshilab o’ylab ko’rishingiz kerak.

Foyda va zarar

Ichidagi ovoz bizga fikr yuritish va fikrlash qobiliyatini beradi va bu har bir inson uchun zarur bo’lgan qobiliyatdir. Ammo bu bizning kayfiyatimizni, o’ziga bo’lgan ishonchni va o’zimizga bo’lgan hurmatimizni ham o’zgartirishi mumkin. Ba’zida ichki dialog foydali bo’ladi. Va ba’zi hollarda, bu zarar qiladi. Ko’pincha siz ichki dialogni qanday o’chirib qo’yish haqida o’ylashingiz kerak, chunki bu to’g’ri qaror qabul qilish uchun zarurdir.

Agar biror kishi tashvishlanishga moyil bo’lsa, unda boshidagi ovoz buni kuchaytirishi mumkin, bu ichki muloqot vaqtining ko’payishiga va ehtimol o’z-o’zini bayroqlashishga olib keladi.

Konstruktiv ichki dialogni ijobiy tarzda o’tkazish ijobiy munosabat va kayfiyatni yaxshilashga olib kelishi mumkin. Va bu, o’z navbatida, muhim savollar va qarorlarga to’g’ri javob topishga yordam beradi.

Qanday bo’lmasin, ichki dialogni to’xtatish texnikasini ishlab chiqish, uni o’z vaqtida qanday to’xtatish kerakligini bilish maqsadga muvofiqdir. Boshqacha qilib aytganda, siz boshingizdagi ovozni boshqarishni bilishingiz kerak.

Ichki dialogni boshqarish

Boshqarish texnikasi sodda va ikki bosqichdan iborat:

  1. ichki muloqotni anglash va qabul qilish;
  2. o’zgaruvchan fikrlar.

Agar o’zgartirish mumkin bo’lmasa va ichki dialog shunchaki foydasiz bo’lsa, unda siz uni to’xtatishingiz kerak. Buning uchun meditatsiya, ezoterizmda ishlatiladigan turli xil amaliyotlar mavjud.

Ichki dialogdan xabardor bo’lish

Ichki ovozingiz haqida ko’proq bilib oling. Agar siz unga erkinlik bersangiz, u sizni qaerga olib boradi? Ichki dialogdan xabardor bo’lish sizni qanday fikrlar bezovta qilayotganini, ijobiy yoki salbiy fikrda bo’lishingizni, vaqtning qaysi bosqichida ko’proq bahslashayotganingizni, fikrlaringizning motivatsiyasi nimada ekanligini tushunishga imkon beradi. Va ichki dialogni qabul qilish sizga o’zgarish jarayonini ongli ravishda boshlashga imkon beradi.

Ichki dialogni o’zgartirish

Ichki dialog olib boriladigan naqshlarni, stereotiplarni, munosabatlarni tushunib, siz o’zgarishni boshlashingiz mumkin. Bir necha usullar mavjud:

  1. Ijobiy fikrlashga harakat qiling. O’zingizni tanqid qilish tuzog’iga tushmang, fikr poezdingizni yaxshilash yo’llarini izlang va salbiy fikrlardan saqlaning.
  2. O’tmishda emas, balki hozirgi kunda yashashga harakat qiling. Ichki muloqotimizda biz ko’pincha o’tgan tajribalarga e’tibor qaratamiz. Ammo vaqt o’zgarib bormoqda. Ehtimol, ilgari ilgari qabul qilingan qarorlar hozirgi muammolar va vazifalar uchun mos emasdir. Hozirgi daqiqaga diqqatni jamlash ichki suhbatni tinchlantiradi va hozir bo’layotgan voqealarga aql-idrok bilan baho berishga yordam beradi.
  3. O’z fikrlaringizni ongli ravishda o’zgartiring. Yomon ish qilganingiz uchun o’zingizni qirib tashlamang, ammo kelajak uchun bundan qanday saboq olishingiz mumkinligini o’ylab ko’ring. Hammaning xatolari bor. Yaxshi ishlayotgan narsangizga e’tiboringizni qarating.

wikium.ru

Previous Post: Insonning temperamenti

October 20, 2020 - In Psixologiya

Next Post: Korteksning assotsiativ zonalari: miya o’zini qanday tutishini shakllantiradi

October 20, 2020 - In Psixologiya

Related Posts

Fikr bildirish

Your email address will not be published.

66 − = 59